Karsten Tegner OG Fortæller
I dag
Annuitetsformler
Det her er en tallinje ____________________________________
0 1 2 3 4
Karsten skriver ; 1/2 + 1/4 + 1/8 + 1/16 + 1/32 + 1/64 1/128 osv..
Karsten forklarer sammenhæng, og noget med sum.
Man kommer tættere og tættere på 2, uden nogensinde at ramme 2.
Men korrekserer, og siger at man SIGER at summen er 2.
Nu skal I se hvordan I kan regne summen ud!
Jeg kalder 1/2 for S
S = 1+1/2(1+1/2+1/4+1/8+1/16+1/32…………)
MEN HVAD ER DET DER STÅR I PARATENSEEN?
DET ER SUMMEN!
Hov hov hov!
Så skriver vi det op igen
S = 1+1/2S
S-1/2S = 1
1/2S = 1
S = 2
Den uendelig sum kon… noget
Nu knager hjernen..
Så er der gætteleg, gær Karstens tankerække,
Jeg fejlede.
Nu viser Karsten hvordan det skal gøres ;
S = 1+2(1+2+4+8+16….. )
S =1+2S
0=1+S
S=-1
NU går det amok
Det handler om tricks forklarer Karsten
Der er forskellige små julelege med matematik siger Karsten, et paradoks kalder han det..
Han perspektiverer til det gamle Grækenland.
Karsten is on fire.
Han kører ved med Annuitetsregning.
Nu kigger han på en opsparing
Nu knækker filmen.
Karsten forvirrer sig selv.
Men nu er han back on track
A
A(1+r)
A(1+r)^2
A(1+r)^3
Nu går det galt igen!
Hvorfor er jeg så dum? spørger Karsten
Han retter
Så er det noget med S igen.
Astrid retter Karsten
Nu går Karsten ned..
Jeg hader mig selv siger han
NU er han forhåbentlig klar igen
og han ændrer formlen til
y+(1+r)
-ll- ^2
-ll- ^3
-ll- ^4
OG SÅ KOMMER KArsten svendestykke
Y(1+r)^n-1 = A
A = y+y*f+y*f^2+y*f^3…….. y*f^n-1
Karsten kalder 1+r for F.
A=y(1+f+f^2+f^3+-…..f^n-1
Nu er det noget med S
S=1+f+f^2+f^3+f^4…….+f^n-1
S=1+f(1+f+f^2+f^3…. f^n-2)
S=1+f(S-f^n-1)
Dykkerbriller siger Karsten
(psynonym for 00)
Karsten griner..
Det er sjov
t
NU GANGER HAN SATME IND I PARANTESEN IGEN
DET er så sjovt forklarer han
S=1+f*S-f^n
Kan jeg finde S? JA det kan jeg godt
Jeg samler på den anden side siger han
F^n-1=f*s-s= 1+r*S-S = R*S
Så dividerer jeg med R på begge sider
Altså
f^n-1/r = S
Tilbage til A
An = y*(1+r)^n-1/R
E y=1000
R =
Jeg endte med at gå på nettet i stedet for at følge med i resten af timen..
Ingen kommentarer:
Send en kommentar